marți, 3 februarie 2009

Campania Pro-fumat


Ma uit in jur si constat cu stupoare ca din majoritate devin minoritate.
Nu mai am voie sa fumez oriunde, oricand si orice. Prietenii, cunostintele, colegii renunta la fumat. Motivul? Este in trend sa te lasi de fumat, asa cum era in trend, prin liceu, sa te apuci de fumat.
Exista mii de campanii media care indruma tinerii, batranii, adolescentii sa se lase de fumat. Au inceput usor, prin interzicerea reclamelor la marcile de tigari pe stadioane, circuite de formula 1, arene, si continua in forta cu poze hidoase pe pachetele de tigari, cu reclame anti-fumat in ziare si pe strada, cu izolarea fumatorilor in restaurant sau chiar exilarea lor.


Ar trebui sa ma impresioneze un astfel de desen? Mesajul transmis de cei care au inceput acest razboi este complet deformat. Pe pachetul de tigari vad fetze deformate, dinti stricati, fetushi schiloditi, iar pe strada o vad pe Raduleasca-care pozeaza in chilotei si arata chiar bine. Eu ce trebuie sa inteleg?
Mesajul 1.: daca fumezi faci cancer la plamani. Sansele ca un cancer la plamani sa-si faca loc in organismul meu sunt la fel de egale ca sansele sa ma calce o masina pe trecerea de pietoni, sa fac cancer de col uterin sau sa fac un atac cerebral. Deci acest mesaj nu ma convinge.
Mesajul 2: daca fumezi, imbatranesti mai repede. Bunica mea, in varsta de 83 de ani, fumeaza cam de 50 de ani. A imbatranit mai repede? Nu. A imbatranit ca toti ceilalti, arata ca o persoana de 83 de ani, nu a stat in spital decat atunci cand a nascut cei 3 copii si, chiar si la varsta asta, poate citi fara ochelari. Cati dintre noi cei tineri ne putem mandri cu asta?
Mesajul 3: fumatul provoaca impotenta. Serios??? Eu am intalnit mai multe probleme la barbatii nefumatori decat la cei fumatori. Sa fie acesta motivul pentru care Anthony Quinn a fost tatic la 80 de ani? A fost fumator toata viata.

El m-a convins. Daca cel mai puternic om din lume nu este constient de repercursiunile e care le are fumatul asupra sanatatii sale, pot eu, un simplu muritor, sa ma opun? Glumesc.
Nu inteleg de ce suntem dati afara din restaurante, din baruri, din institutii. Heloooo, news flash- nu avem ciuma, fumam doar.
Englezi au dovedit ca sunt mai catolici decat papa, daca pot sa spun asta desi nu sunt catolici, si au interzis fumatul in propria masina. De ce? E spatiu public. De cand propria masina e spatiu public, ca doar nu este autobuz?
Dar acasa am voie sa fumez? E spatiu public.
Dar in baie am voie sa fumez? Aaa. Exact. O sa fumam cu toti in baie. Acolo este spatiu privat.
Concluzia. Fumul de tigare este mai daunator decat gazele de esapament, decat praful din oras, decat insecticidele cu care se stropesc vara copacii, decat emisiile de la toate furnalele din oras.
Nu am sa renunt la fumat, doar pentru ca cineva acolo s-a gandit sa faca asta. Daca intr-adecar era nociv, era interzis precum drogurile.
Nu am sa renunt ca sa fiu in trend.
Am sa renunt cand am sa am chef, daca am chef si daca se mai scumpesc.


Nu a murit de cancer la plamani ci intr-un accident de masina.



Nu a imbatranit prematur ci tenul ei s-a degradat datorita fardurilor folosite in timpul filmarilor si nu datorita tigarilor.

De ce trebuie sa facem unele lucruri doar pentru ca cineva s-a gandit sa le facem asa? Vrei sa ma dai afara din restaurant, sa fumez la coltul strazii? Ok, voi iesi afara si voi fuma la colt, dar nu voi renunta la tigari.

12 comentarii:

Georgi spunea...

Si mie mi se pare culmea magariei!Cum ramane cu drepturile omului? O fi fumatul nociv, dar ti-ai facut treaba informandu-ma cu privire la riscuri, acum lasa-ma sa aleg eu ca un om matur ce sunt, si daca aleg sa fumez si sa ma distrug asa, e problema mea!Inteleg sa interzici minorilor fumatul sau vanzarea de tigari minorilor, da' nu sa-mi spui mie ce sa fac, la treij de ani!Si eu am fost fumatoare impatimita, m-am lasat si sunt tare fericita ca am reusit sa ma las, dar nu gasesc normal sa marginalizeze fumatorii de parca ar fi criminali in serie!

good girls go to heaven bad girls go everywhere spunea...

Subscriu la campania Pro-fumat!
Si eu m-am saturat sa fiu tratata de ca si cand as avea ebola, ma deranjeaza privirile dezaprobatoare ale celorlalti, in restaurante sau cafenele. Daca m-am asezat la fumatori, e dreptul meu sa aprind si cinci tigari odata daca asa am eu chef si daca ma tin plamanii.
Sunt adult, am discernamant si daca aleg sa fumez, sa ma lase toata lumea in pace.
Am si eu o intrebare pe care o pun tuturor, poate ma lamureste totusi cineva... Am inteles ca valoarea unui pachet de tigari este cam 25% din pret, restul sunt taxe si accize. Unde merg restul de bani si mai ales controleaza cineva ce se intampla cu acesti bani?
Ma duc sa fumez o tigare... See ya! ;)

Dili spunea...

Haha, ce m-ati distrat... Eu sunt Gica-contra, am in familie un caz de cancer la plamani si cred ca a fost de la fumat si sper sa nu mai fie inca unul, nu am fumat mai mult de cateva luni dar probabil daca sotulmi-era umator ma re-apucam si eu.
DAR: Nu sunt de acord cu marginalizarea asta, chiar n-o inteleg. Adica homosexualii de pilda, sau drogatii, sau ateii se pot manifesta linistiti intr-un bar alaturi de mine care-s cu cupilu' la masa, insa fumatoru' e trimis in strada?! Mi se pare o crunta incalcare a libertatii individuale. La fel ca si cu minunile alea de cipuri din pasapoarte. Pai nu eram noi aia care vroiam dreptul la optiune, nu ne mandream noi cu liberul arbitru, nu ne acordam noi mereu prezumtia de minti luminate care-s in stare sa discearna intre bine si rau?!
Mi se parea destul cerinta unei delimitari fizice a spatiului pentru fumatori, e normal, dar stabilirea unor procente insa incalca niste drepturi.
Eu nu pricep de ce, pana sa voteze aceasta lege, n-au votat una care sa amendeze zdravan parintii care fumeaza in prezenta copilului. Macar pe strada. Numai aici cred ca aveau dreptul sa intervina in libera alegere de a fuma au ba.

Coana Zoitzica spunea...

@ georgi: a fost optiunea ta sa te lasi si tu ai ales cand si cum. inca nu suntem criminali, dar ne trateaza ca pe unii si e universal valabil.

@ good girls: taxele si accizele merg la bugetul de stat, problema e ca nu poti sa tii o tara din accizele pe alcool si tutun, mai ales ca suntem vecini cu moldoveni-traiasca contrabanda.

@ dili: ce liber arbitru? ce liberati ale persoanei? in fiecare dimineata citesc presa sa aflu cand apare legea sau ordonanta cu permisiunea de a respira. in curand o sa ne fie monitorizata si respiratia si, normal, taxata.

Georgi spunea...

Ne-am amuzat teribil cu raspunsul tau de pe blogul lui bad girls. "I have the feeling ca nu" hahaha...buuuuunaaa!! Hai spune-mi ca n-ai mult de lucru si ca ne povestesti ceva frumos!Asteptam cu nerabdare!

Coana Zoitzica spunea...

@ georgi: am sa revin in curand cu un post. nu garantez ca va fi unul haios.

Dili spunea...

Miss, eu zic ca exista si taxa pe aer, dar e biiine mascata si mi-e teama ca o vor plati copiii nostri prin reducerea spatiilor verzi de pilda. Si o platim si noi prin cumpararea de medicamente sau de benzina ca sa ajungem la un dramde aer curat pe vreun munte.

Anonim spunea...

Suntem mintiti, ca de atatea ori. Fumatul este intr-adevar nociv, insa studii mai serioase au aratat ca acest obicei are si unele beneficii. Pe de alta parte, daca tot se ia si pielea de pe noi cu accizele, de ce nu se spune niciodata: "din banii rezultati in urma accizarii tigarilor am cumparata tratamente pentru x bolnavi de cancer pulmonar?" sau "am renovat si modernizat x spitale"? De ce te duci la spital cu analgezice, pansament si aspirina de acasa? Sau, daca tot are statul asa de mare grija de noi, de ce nu scoate produsele din tutun si fumatul in afara legii? Toate aceste intrebari au un raspuns: statul are interes ca oamenii sa fumeze cat mai mult, sa umple cu banii din accize burta nesatula a Ministerului de Finante; de acolo, banii se pot duce cu mai mare usurinta in destinatii exotice si total misterioase...

Cuisinette spunea...

Off off, mai si pe mine ma supara chestia asta.
Ma duc si eu la un restaurant sa manac bine, imi mai da si bautura preferata si nu pot sa fumez si eu o tigara.
Vorba aia "dupa o masa copiasa si-o tzigara canceroasa".

Si daca ma duc la un restaurant eu aleg daca vreau sa mananc cu fumul in nas sau nu... ca doar nu mai sint copil de tzata, sa nu pot alege.

Is banii mei, plamanii mei... fac ce vrea muschiu' meu, o viata am, s-o traiesc asa cum vreau io.

Gata m-am racorit :)

Coana Zoitzica spunea...

@ dorin: doar nu vrei sa ajunga banii din tigari in sanatate? sunt nocive tigarile deci bani ajung in distractii daunatoare.
bun venit aici.

@cuisinette: si eu m-am racorit cand am scris asta, ca prea ne trateaza ca pe leprosi. bun venit si tie.

Anonim spunea...

campania de folosire a sapunului cand incepe? pot sa stau langa un fumator si sa merg in baruri in care se fumeaza, dar nu mai pot sa merg cu metroul de imputiti.
pana la cancer, o sa fac hepatita hahahaha

Coana Zoitzica spunea...

@anonim: facem si campanie de folosire a sapunului, vad ca e cererea mare ..... la campanie :))))